spoon

Kyckling Sate med enkel jordnötssås

Category: ,

Äntligen...första inlägg för recept. Ja...det är inte lätt att spendera tid vid datorn om man har små barn, men jag längtar efter att skriva ett inlägg. Dessutom har några bekanta frågat mig om recept inlägg i min blogg och detta är det första receptet.

 

Vad ska jag säga om detta recept...ja, detta är en av mina och min mans favoriter. Sate är en vanlig maträtt i Indonesien. Du kan hitta dem i nästan hela Indonesien och de brukar finnas i bland festliga maträtter. Detta är väldigt enkelt att laga och tar cirka 30 minuter. Allt du behöver är:

2 kyckling bröstfiléer
2 klyftor vitlök
0,5 tsk salt
0,5 tsk vitpeppar
1 msk söt sojasås
10-15 sate spett

Ingredienser för jordnötssås:
2,5 dl jordnötter
2 klyftor vitlök
0,5 tsk salt
0,5 tsk farinsocker
1 msk söt sojasås
2,5 dl varm vatten
ev röd chili

Gör så här:
  •  Sätt ugnen på 225 grader.
  • Skär kycklingen i ca 1,5-2 cm tärningar och lägga in i en bunke. Tillsätt pressade vitlökar, salt, vitpeppar och söt sojasås. Blanda ihop och låt stå i ca 10 minuter.
  • Medan du väntar på kycklingen stek jordnötter och vitlökar med lite olja i en panna. Du kan använda färdiga jordnötter men de brukar saltade, så du behöver inte tillsätta salt.
  • Fastna kyckling tärningar på spetten och lägg de i en ugnsplåt.
  • Sätt in i övre delen av ugnen och grill i ca 20 minuter. (Eller om det är möjligt kan du grilla på träkol, då blir de godare)
  • Mosa jordnötter, chili och vitlökar i en matberedare. Lägg in moset i en skål. tillsätt vatten och resten av ingredienserna. låt stå i ca 10 minuter. Blanda ihop med en sked.
  • Servera kyckling sate med ris och sallad.

Comments (4)

Ser jättegott ut, ska pröva att laga detta. Äntligen har jag ett recept på jordnötssås, har letat länge efter en god sådan.
Agneta

Vad bra om detta kan hjälpa dig. hoppas att du är nöjd med receptet.

vad roligt,nu ska jag lära mig lite nya maträtter.
Jordnötsås har jag gjort förut men det här var nytt recept
Ska provas. Tack.

Hoppas att den smakar gott.

Skicka en kommentar

Här kan ni kommentera eller fråga mig.