spoon

Bistik

Category: ,

Äntligen har jag tid att sitta framför datorn, då är det dags att skriva nytt inlägg. Jag har varit upptagen med min dotter, du vet, små barn kräver mycket tid att spendera med dem.
Den här gången vill jag dela ett recept som inte är riktig indonesisk. Jag tror att det kommer från Holland, som du vet att Indonesien hade koloniserats av Holland i 350 år (en riktig lång period) då påverkas maten i Indonesien av holländsk mat. Denna maträtt är ganska vanlig i Indonesien, men indoneser äter den med ris, medan holländska äter den med potatis.
Första gången jag åt den var när jag var inbjuden hos en arbetskamrat. Hennes mor lagade bistik och jag tyckte att det var jättegott, då frågade jag henne om receptet. Hon sa att man lagar den som man lagar semur (en indonesisk maträtt som liknar kalops).
För några dagar sedan var jag sugen på att äta bistik då lagade jag denna fantastiska maträtt (enligt mig i alla fall ^_^)


För att laga detta, behöver du:
0,5 kg grytbitar av nötkött
3 klyftor vitlökar
1 st gullök
1,5 tsk salt
0,5 tsk socker
1 tsk malen muskotnöt
0,5 tsk vitpeppar
2 msk söt sojasås
1 liter vatten
1 dl rostadlök
3 st stora potatisar
2 st morötter
1 hekto haricots verts
2 st ägg
3 blad romansallad

Gör så här:
  • Skala och hacka vitlökar och gullök. Dela köttet i mindre bitar så att det blir snabbare att laga.
  • Fräs lökarna med lite olja i en gryta tills de få lite färg. Lägg i köttet och rör om.
  • Hälla i vattnet när alla kött har fått färg och krydda med alla kryddorna. Låt det koka och sen koka med svag värme. Tillsätt rostadlök och fortsätt koka tills köttet är mjukt.
  • Medan du väntar på grytan koka äggen hårdkokt. 
  • Skala och dela morötter och potatisar i ca 1 cm tärningar. Dela haricots verts i ca 1 cm lång. Koka snabbt. Dela Romansalladen och äggen.
  • Servera grönsakerna med grytan.

Comments (0)

Skicka en kommentar

Här kan ni kommentera eller fråga mig.