spoon

Jordgubbssufflé

Category:

Detta är min första jordgubbssufflé och jag hade ingen ide när jag bakade detta. Jag brukar baka chokladsufflé med citron och det blir en stor succé och älskad av alla hemma, men jag vill baka något annat. När jag såg jordgubbar som jag och min dotter har plockat på Bärby då tänkte jag prova baka jordgubbssufflé.


Jag planerade inte att plocka jordgubbar på Bärby, men en väninna sa att hon och hennes familj skulle plocka jordgubbar och hon undrade om jag vill följa med och plocka tillsammans. Ja.....jag hade ingenting att göra och jag tyckte att det skulle vara kul för min dotter att plocka jordgubbar och träffa andra barn. Så jag följde till Bärby och plockade ca 1,5 kg jordgubbar (min väninna plockade ca 3 kg, ganska mycket va? ^_^ ). Jag plockade inte så mycket eftersom jordgubbar är lätt att ruttna och jag inte gillar om de är frysta.

Ja, tillbaka till sufflén. Den här sufflén bakade jag när jag bjöd mina svärföräldrar och min svager på middag hos mig på min födelsedag (jag vill inte säga min ålder ^_^). Jag bakar inte så ofta för min man inte vill äta söta kakor för mycket (förutom kärleksmums, godis och choklad) och jag inte gillar att äta mellanmål eller snack heller, så bakar jag bara när jag bjuder gäster på middag.

Många säger att det är svårt att baka sufflé. Ja, om man inte vet sufflés hemligheter. Jag fick veta hemligheterna från matlagningsprogram på TV och läste några tips från sufflés recept på internet och jag ska dela med mig av hemligheterna. Den första hemligheten är att ställa in sufflén i nedersta delen av ugnen när du gräddar den. Den andra hemligheten är grädda exakt i 15 minuter, inte mindre eller mer. Om du gräddar mer än 15 minuter blir sufflén muffins för den hårdnar inuti.

Så...här är recept av jordgubbssufflé och det här receptet ger 5 portioner på 0,25 liter ugnsformar.

Ingredienser:
200 gr jordgubbar
2 msk strösocker
2 msk potatismjöl
2 msk vatten
6 äggvitor
4 äggulor
1 krm salt
2 msk florsocker
ev 1 tsk jordgubbsarom

Garnering:
florsocker
5 st jordgubbar

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader, smörj 5 portionsformar
  • Mosa jordgubbar, lägg in i en kastrull.
  • Koka jordgubbspurén och tillsätt strösocker, rör om.
  • Blanda potatismjöl med vatten och häll in i purén. Låt den koka under omrörning.
  • När purén börjar tjockna ta kastrullen från spisen och låt svalna.
  • Tillsätt äggulorna och jordgubbsarom, blanda ihop.
  • Vispa äggvitor och salt med elvisp tills blir hårt skum.Tillsätt florsocker under vispning.
  • Häll halva skummet i purén och blanda försiktigt, och häll blandningen tillbaks till äggskummet och blanda ihop.
  • Fyll i ugnsformarna med smeten och platta ner med en kniv, sen använd tummen och pekfingret för att rensa formarnas munnar från smeten. Det görs för att smeten kan jäsa.
  • Ställa in i nedersta delen av ugnen och grädda i 15 minuter.
  • När sufflén är färdig pudra med florsocker och garnera med en jordgubbe.

Det här receptet deltas i monthly cooking challenge 2012 i 2LC


Comments (2)

Jag fick äran att smaka på dessa, fantastiskt goda!!

Agneta

Vad bra om du tycker om den :)

Skicka en kommentar

Här kan ni kommentera eller fråga mig.